Friday, November 12, 2010

Kerana-Mu Aku Berubah

Alhamdulillah, dengan izin Ilahi saya dapat menyiapkan sebuah buku lagi. saya sangat bersyukur kerana dalam kesibukan bekerja, masih diberi peluang untuk menitipkan ilham yang akhrnya dicetak untuk tatapan umum.

Ilham menulis buku ini tercetus pabila setiap hari saya melihat remaja dan anak gadis sebangsa dengan saya dan seagama dengan saya begitu jauh terlibat dalam kegelinciran akhlak. Mereka bebas bergaul tanpa mengendah batasan syariat. Mereka bebas membuat keputusan tanpa berfikir panjang. Mereka tega menayang kecantikan tanpa rasa takut. Pendek kata, mereka bebas melakukan apa sahaja tanpa menghiraukan padangan dan hisab Yang Maha Esa.

Lebih jauh daripada itu, saya sebagai ibu ingin mengingatkan diri sendiri bahawa mendidik anak perempuan itu bukannya mudah. Mendidik anak lelaki juga payah. Jika kita sebagai ibu tidak memainkan peranan yang sepatutnya, lihatlah apa yang banyak berlaku kini. Remaja hilang kualiti, remaja malu untuk hidup beragama, remaja malu mengakui dirinya seorang yang beragama Islam.

Sebagai ibu dan guru pertama, di bahu kita jugalah terletak hisab yang paling berat. Kitalah yang bertanggungjawab untuk memastikan kelahiran generasi yang berkualiti dan berakhlak mulia. Bermula dengan diri kita yang mesti menanamkan kualiti dalam diri dan menyuburkan akhlak mulia dalam hati nubari.



Buku ini tidaklah hebat. Tetapi saya mengharap sedikit ilmu di dalamnya akan dimanfaatkan bersama. Kita perlu berubah. Kita mesti berani berubah jika hendak menempah redha Ilahi. Berubah kerana Allah, berubah menuju Allah, Tuhan Yang Maha Penyayang.

1 comment:

  1. ALHAMDULILLAH... buku ini banyak membantu saya untuk kembali ke pangkal jalan... sejuta terima kasih buat puan... :) buku KAU hadir dalam munajatku juga dah dimiliki... cuma masih dlm pembacaan... InsyaALLAH banyak manfaat yg akan saya peroleh dari buku tersebut... syukur alhamdulillah kerna Allah buka pintu hati saya untuk membaca buku puan tersebut...

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails